top of page

IMPACT COMPASS MODEL

​

De metingen met betrekking tot tevredenheid, beleving, evaluatie, profiel, … zijn enorm waardevol en belangrijk voor de werking van de bibliotheek. Maar het belang van de bibliotheek aantonen gaat verder dan de evaluatie van deze aspecten.

De bibliotheek heeft namelijk een maatschappelijke functie en ondersteunt de ontwikkeling en het welbevinden van de bezoeker en de bevolking. Het onderzoek maakt gebruik van een Deens-Brits model dat de impact meet van bibliotheken op hun bezoekers. 


Het model is gebaseerd op 'The Cultural Value Project’ ("Understanding the value of arts & culture"), een uitgebreide Britse studie geïnitieerd door de Arts and Humanities Research Council, 2019. Deze studie onderzocht hoe cultuur zich vertaalt in impact en waarde, en hoe de concrete impact en waarde van culturele instellingen gemeten kunnen worden via empirische en analytische methodes. Het model werd in Roskilde, Denemarken verder verfijnd op maat van de bibliotheeksector. Bekijk alle details over het model hier.

​

 
 
 
Impact Compass Model
impact compass model_edited.jpg
  • Sentobib
  • Twitter
  • Facebook

Dit model is ontwikkeld om in kwantitatieve studies gebruikt te worden, daar waar doorgaans voor dergelijke onderzoeksvragen kwalitatief onderzoek gebruikt wordt, bijgevolg op kleinere schaal. Het impactmodel meet de impact van de bibliotheek via 4 dimensies:

​

  • Veilige haven (“Safe haven”)

  • Perspectief (“Perspective”)

  • Creativiteit (“Creativity”)

  • Gemeenschap (“Community”)

​

 
impact compass model as _edited.jpg
NPS
nps.png

NET PROMOTER SCORE

​

We vragen aan de bibliotheekbezoekers of ze de bibliotheek zouden aanbevelen aan familie, vrienden of collega's. Ze kunnen hierbij een score geven van 1 (helemaal niet aanraden) tot 10 (heel erg aanraden). Deze vraagstelling wordt in onderzoek vaak gebruikt om de “Net Promoter Score” (NPS) te berekenen, een manier om loyaliteit te meten. Via de NPS worden respondenten onderverdeeld in 'promotors' (enthousiastelingen die graag hun omgeving aanzetten om ook naar de bibliotheek te komen), 'neutralen' en 'critici' (die de bibliotheek niet zouden aanraden aan vrienden of familie). 

bottom of page